Photobooth RGB

fot. Mieszko Stanisławski

fot. Mieszko Stanisławski

Photo booth RGB

Photo booth RGB

Photo booth RGB

Photo booth RGB

Photo booth RGB

image-7

author

The first photo booth produced by Photomaton appeared on the streets of Paris in 1928. To be able to get one’s portrait taken in a matter of minutes, by an automated process, was a quite revolutionary invention and accessible to all. Many artists could see the artistic potential of the device and began to experiment with it, including the surrealists André Breton, Luis Buñuel, Max Ernst and Salvador Dalí. Over the years others, such as Andy Warhol or Cindy Sherman, followed in their footsteps.
In the last few decades, photo booths based on a chemical process have begun to disappear. They still remain of interest to collectors, however, who seek out the unique contraptions so as to bring them back to life. In turn, those fascinated with the idea of an instantaneous self-portrait have embarked on the creation of photo booths of their own, using self-invented ideas as regards both the form and the process of creating a photo.
Photo Booth RGB enables users to take a self-portrait and print it straight away. In this particular photo booth the visitor is not only responsible for what is in front of camera but compose the lightning. Mixing rgb live let us experience the very basic principle of color and how does the white light is being created. The final image presents all three channels, it’s intensity and the result of mixing red with green and blue.
Photobooth RGB was commisioned by Bunkier Sztuki Gallery of Contemporary Art.

PL
Pierwsze fotobudki wyprodukowane przez firmę Photomaton pojawiły się na ulicach Paryża w 1928 roku. Uzyskanie autoportretu podczas w pełni zautomatyzowanego procesu w zaledwie kilka minut, było czymś absolutnie przełomowym i dostępnym dla każdego. Wielu artystów dostrzegło w tym potencjał artystyczny i zaczęło eksperymentować. Surrealiści, a wśród nich André Breton, Luis Buñuel, Max Ernst oraz Salvador Dalí. Co więcej, na przestrzeni lat pojawili się ich kontynuatorzy tacy jak Andy Warhol, czy Cindy Sherman.
W ostatnich dekadach chemiczne fotobudki zaczęły zanikać. Z jednej strony pojawili się kolekcjonerzy starający się odnaleźć te unikatowe urządzenia i czasem przywrócić do życia, a z drugiej ludzie, którzy zafascynowani ideą błyskawicznego tworzenia autoportretów zaczęli je tworzyć aplikując własne pomysły, zarówno co do formy samej fotobudki jak i procesu powstawania zdjęcia.
Fotobudka RGB służy do wykonania autoportretu i natychmiastowego wydrukowania go. W tej szczególnej fotobudce można nie tylko wpłynąć na to kto i jak znajdzie się na zdjęciu, ale również stworzyć własną kompozycję oświetlenia. Mieszanie barw RGB w czasie rzeczywistym daje możliwość doświadczenia podstawowej zasady światła oraz ukazuje proces powstawania światła białego. Finalna fotografia prezentuje trzy barwy światła, ich nasycenie oraz rezultat mieszania się barw; czerwonej, zielonej i żółtej.
Fotobudka RGB powstała dla Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki.